Skip to main content

 


Pasagerii, care au cumpărat bilete, vor fi printre primii care își vor primi banii, dacă compania aeriană va fi declarată insolvabilă. Proiectul de lege în cauză a fost aprobat joi în cadrul unei ședințe plenare. Documentul a fost susținut și de deputații fracțiunii parlamentare „Șor”. Totuși, deputatul Denis Ulanov nu a omis să precizeze care sunt exact acuzațiile aduse companiei Air Moldova, afirmând că pretențiile autorităților în legătură cu acest aspect sunt nefondate, acestea fiind principalele vinovate de cele întâmplate.

„Despre faptul că oamenii pierd bani. Air Moldova a avut zboruri nerealizate în valoare de 9 milioane de euro, dintre care 120 de milioane de lei au fost restituite pasagerilor, până în prezent. Dar 40 de milioane de lei, destinate acestui scop, sunt în conturi blocate. Nici un pasager nu va avea de suferit. Dacă asupra judecătorului, care instrumentează dosarul de reorganizare, nu vor fi făcute presiuni, compania aeriană își va reveni și va continua să zboare. Când vorbiți despre cineva care fură ceva, gândiți-vă ce poate fi furat – o companie cu datorii de miliarde de dolari și fără avioane?” – a declarat parlamentarul.

Denis Ulanov a remarcat situația dificilă în care s-a pomenit Air Moldova după privatizare. Potrivit acestuia, la momentul privatizării, compania avea datorii semnificative, inclusiv la capitolul asigurări, leasingul aeronavelor, datorii către aeroporturi și pentru reparațiile aeronavelor.

„La momentul privatizării, valoarea totală a datoriilor Air Moldova în octombrie 2018 era de 1,5 miliarde de lei, care trebuia achitată în 3 ani, conform planului. Din acești bani, au fost vândute bilete în sumă de 11 milioane de euro pentru 6-8 luni în avans. Compania nu a avut acești bani. Prin urmare, era necesar ca acești bani să fie cheltuiți. Nu existau suficiente resurse operaționale. Datoriile pentru asigurări au fost de 20 de milioane, pentru închirierea aeronavelor – 100 de milioane, iar datoriile către toate aeroporturile unde a zburat Air Moldova și pentru reparația aeronavelor – 210 milioane de lei. Datoriile către aeroportul din Chișinău -100 de milioane. Air Moldova și Avia Invest au semnat un acord privind plățile restante, iar acești bani nu au fost restituiți până în prezent”, a spus el.

Ulanov a explicat că, imediat după privatizare, Air Moldova a trebuit să reducă numărul de zboruri, să ia împrumuturi private și să renegocieze contractele pentru a-și îmbunătăți situația financiară. În ciuda dificultăților inițiale, compania a reușit să plătească datoriile istorice către bănci și să îndeplinească condițiile stabilite la momentul privatizării.

„La momentul privatizării, compania avea 7 aeronave. Două dintre ele aveau defecțiuni tehnice, iar cinci erau închiriate, pentru care se plăteau, lunar, milioane de euro. Imediat după privatizare, compania a redus numărul de zboruri, a contractat împrumuturi private, a renegociat mai multe contracte și situația s-a îmbunătățit. Ca urmare, costurile au fost optimizate și compania a continuat să zboare. După aproape un an, în vara anului 2020, Air Moldova a plătit toate datoriile pe care le avea față de patru bănci din 2010. Suma a constituit 130 de milioane de lei. Până atunci, Air Moldova nu putea face acest lucru”, a declarat Ulanov.

În același timp, deputatul a subliniat că intervenția unor factori externi, cum ar fi închiderea spațiului aerian și pandemia COVID-19, a afectat perspectivele de dezvoltare ale Air Moldova. Ulanov a criticat deciziile politice care au împiedicat compania să zboare spre unele destinații, cum ar fi Rusia, și a solicitat sprijin pentru a permite companiei să se dezvolte și să prospere.

„În momentul în care a început pandemia COVID-19, compania rambursase 90% dintre datoriile sale istorice, o condiție impusă la momentul privatizării.

În acel moment, existau toate condițiile pentru ca Air Moldova să prospere și să se dezvolte, dar au intervenit mai mulți factori. Închiderea spațiului aerian, suspendarea zborurilor etc. Toate guvernele din lume și-au ajutat companiile, fie ele private sau publice, dar nu și noi. Când am solicitat zboruri spre Rusia, care aduc multe venituri la bugetul de stat, am fost refuzați. De ce alte companii pot zbura la Moscova cu 1000 de euro pentru un bilet, dar Air Moldova nu poate? În ce constă această politică? Lăsați oamenii să zboare cu zboruri directe”, a adăugat el.

Ulanov și-a exprimat îngrijorarea cu privire la presiunea și dificultățile cu care se confruntă Air Moldova din partea autorităților, menționând că scopul autorităților a fost și este în continuare distrugerea companiei.

„Declarațiile iresponsabile ale șefului SIS, urmate de afirmațiile altor oficiali de rang înalt, potrivit cărora existau riscuri, escaladare, război, au determinat toate companiile să-și revizuiască activitatea în raport cu riscul crescut de pierdere a activelor și imediat și-au retras  aeronavele sau au crescut prețurile de leasing, care erau foarte mari. În plus, autoritățile au blocat banii Air Moldova împrumutați din străinătate. Verificați proveniența banilor și deblocați-i! Dar nu! Banca comercială a refuzat să acorde orice fel de plăți pentru contracte, care erau în vigoare de ani de zile. Bineînțeles, compania pierde activitatea operațională. Autoritățile au continuat presiunile, arestările, perchezițiile. Au interzis chiar și vânzarea de piese de schimb, care pur și simplu putrezeau. Singurul scop a fost să distrugă compania”, a conchis el.

 

Leave a Reply