Skip to main content

Din 10 august, cel mai probabil, se vor mai scumpi! Despre asta scrie fostul controlor de trafic aerian MoldATSA Dorin Plugaru notează omniapres.md

Potrivit lui, unul dintre motivele posibilei creșteri a prețurilor, în care vor fi suportate mai multe cheltuieli de companiile aeriene care operează zboruri din Chișinău și către Chișinău, este din cauza lipsei acute de Controlori de Trafic Aerian la MoldATSA (unde au demisionat/plecat mai mult de 18 persoane), conducerea întreprinderii ia decizia că, începând cu 10 august 2023, să închidă pe timpul nopții sectorul ACC2 (Area Control Center).

„Conducerea întreprinderii decide ca din 10 august 2023 să închidă pe timp de noapte sectorul ACC2 (Centrul de control raional). Astfel, procedurile de apropiere și de plecare (SID și STAR) sunt limitate de la 20:00 la 08:00, ceea ce obligă operatorii să utilizeze rute mai puțin directe”, notează el .

În urma unor calcule aproximative (avion A320), la fiecare zbor (2 sectoare; dus-întors) cu destinație sudică, operatorul aerian va consuma aproximativ 200 kg de combustibil în plus și zborul se va lungi cu 4-6 minute. Dacă să vorbim în bani, cam 200EU per destinație dacă operează cu avion Dry Lease și vreo 400EU dacă operează cu avion Wet-Lease (fenomen recent destul de frecvent). (Calculele sunt aproximative, ele depind de mulți factori!)

Mai mult decât atât, din cauza că zborul se va afla mai mult pe teritoriul României și mai puțin pe cel al Republicii Moldova, operatorul va achita taxe de aeronavigabilitate mai puține pentru Moldova și mai multe pentru ROMATSA, România. Deci, în final, MoldATSA va încasa și mai puțini bani în urma aceluiași număr de zboruri.

Pentru exemplu, am luat ziua de ieri, 18 iulie. În imagini puteți vedea decolările și aterizările de la 00:00-08:00 și 20:00-0:00. Săgeata verde indică un zbor cu direcție sudică, iar cea galbenă – un zbor potențial (anulat). Aproape fiecare zbor va fi afectat.

Partea de siguranță a zborurilor.

În noile condiții create de conducerea MoldATSA, practic comasează încă odată pozițiile de muncă. Un Controlor de Trafic Aerian va fi nevoit să preia munca celor două sectoare. Dar și mai grav rămâne unicul controlor în sala de dirijare pe timpul nopții. Practic, orice mitigare a unei erori umane sau a unei incapacitări la locul de muncă dispare.

Eu personal nu pot să înțeleg cum această modificare a fost acceptată de Serviciul Managementul Siguranței, condus de un fost Controlor de Trafic Aerian.

Concluziile le faceți singuri…, mai susține Dorin Plugaru.

Leave a Reply