”Deși aceste restricții pot răspunde unui scop legitim de a apăra Constituția și integritatea statului, ele nu par a fi în totalitate previzibile sau să respecte pe deplin principiul proporționalității.
Prin urmare, Comisia de la Veneția face mai multe recomandări pentru a asigura un echilibru între scopul legitim de a proteja ordinea democratică a statului și securitatea națională și necesitatea de a proteja drepturile electorale ale indivizilor.
Elaborată în comun de Comisia de la Veneția și Biroul OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului (OSCE/ODIHR), opinia a fost solicitată de către președintele Parlamentului Republicii Moldova la data de 27 octombrie ca urmare a unei alte opinii comune adoptate de Comisia de la Veneția pe aceeași temă”, scrie în comunicatul oficial.
Parlamentul moldovean, cu voturile PAS, a adoptat noile amendamente la 4 octombrie, cu două zile înainte de termenul limită pentru înregistrarea candidaților și cu o lună înainte de alegerile locale programate pentru 5 noiembrie.
”Comisia de la Veneția și ODIHR amintesc că modificarea legislației electorale în timp ce procesele electorale sunt în curs este de obicei destinată, sau poate părea destinată, să manipuleze procesul electoral în favoarea intereselor partizane, cu excepția cazului în care urmăresc un interes legitim fundamental predominant, cum ar fi protecția integrității alegerilor în sine.
Opinia salută faptul că noile amendamente reduc durata ineligibilității de la cinci la trei ani de la decizia de neconstituționalitate a unui partid politic și introduc o abordare mai individualizată în aplicarea sancțiunilor bazate pe comportamentul individual specific, ceea ce restrânge restricțiile la un grup mai mic de persoane. Alți pași pozitivi includ oferirea posibilității persoanelor vizate de sancțiuni să solicite revizuirea judiciară a deciziei care le privează de dreptul de a candida la alegeri și să prezinte dovezi organismelor electorale”, mai scrie în același comunicat.
Comisia de la Veneția și ODIHR fac următoarele recomandări pentru a aborda deficiențele identificate:
- Definirea mai precisă și restrânsă a criteriilor pentru restricționarea dreptului de a fi ales, în conformitate cu principiile certitudinii juridice și proporționalității, prin eliminarea terminologiei vagi și largi; și restricționarea acestui drept la indivizi ale căror activități au pus în pericol Constituția și integritatea statului democratic prin acțiunile și exprimările lor sau care au urmărit scopuri ilegale ale partidelor neconstituționale;
- Cererea autorităților de a furniza dovezi suficiente și relevante pentru a demonstra că persoanele vizate de restricția de a fi alese îndeplinesc condițiile și criteriile stabilite în legislație și că, preferabil, acest lucru este stabilit de către un tribunal;
- Oferirea indivizilor unei oportunități reale de a contesta în fața organismelor electorale prezumția privind implicarea lor în activități care au condus la declararea unui partid politic ca neconstituțional.
Opinia a fost pregătită în cadrul Mecanismului de Răspuns Rapid (QRM), în cadrul programului comun al Uniunii Europene și Consiliului Europei, Parteneriat pentru o Bună Guvernare, cofinanțat de Uniunea Europeană și Consiliul Europei și implementat de Consiliul Europei.